Naprawa samochodu

Regeneracja wtryskiwaczy – optymalne rozwiązanie

Dla każdego użytkownika diesla sprawny wtryskiwacz powinien być sprawą priorytetową. Ten układ silnika pełni bardzo ważną funkcję, jaką jest transport wymaganej dawki paliwa do cylindrów komory spalania. Dzięki wtryskiwaczom paliwo może być spalane i w ten sposób napędza cały silnik do pracy, a auto może jeździć. Co powinniśmy wiedzieć o układzie wtryskowym w pojazdach diesla?

Naprawa pompy i regeneracja wtryskiwaczy

NarzędziaPrzede wszystkim, należy umieć rozpoznawać ewentualne usterki mogące świadczyć o tym, że wtryskiwacz jest uszkodzony. Do klasycznych objawów należy problem z wysokością obrotów. Raz są one wyższe, raz niższe, a my zaczynamy tracić nad tym kontrolę. Powodem do niepokoju jest również wyższe, niż zazwyczaj, spalanie i słabsze osiągi. Awaria wtryskowa może również skutkować problemami z odpaleniem silnika, a w trakcie samej jazdy możemy słyszeć dziwny stukot dobiegający spod maski. Na szczęście te wszystkie objawy łatwo wykryć, dlatego nie należy zwlekać i jak najszybciej udać się do specjalistów, którzy oferują taką usługę, jak naprawa pompy CAT, Perkins czy Massey Ferguson to czołowi producenci, więc regeneracja pomp podchodzących od tych firm nie powinna stanowić problemu dla doświadczonych serwisantów. Mechanicy dokonają diagnozy uszkodzonego wtrysku na specjalnym stole probierczym. Rozbiorą komponent na części i każdy dokładnie sprawdzą. Następnie wszystkie elementy poddadzą czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej.

Naprawa samochoduPotem wymienią zużyte elementy na nowe. Przed montażem odnowionego wtrysku, serwisanci powinni wymienić również uszczelnienia. Są to metalowe podkładki, które stabilizują wtryskiwacz i gwarantują, że będzie prawidłowo zamocowany na głowicy. Regeneracja wtrysku to najtańsza opcja i szczególnie polecana przez fachowców. Nowy zestaw wtrysków to koszt rzędu około kilku tysięcy złotych. Poza tym kompleksowa wymiana układu bardzo często nie kończy się jedynie na wtryskiwaczach. Zużyte wtryski powodują niekiedy łuszczenie metalu z powierzchni pompy wtryskowej. Dlatego cała usługa będzie opierała się na wymianie wtrysków, pompy oraz wyczyszczeniu zbiornika paliwowego. Nietrudno się domyślić, że oznacza to większe koszty. Rozwiązaniem pośrednim finansowo między nowym układem a naprawą jest zakup używanych wtrysków. Jest to jednak ryzykowne, gdyż nawet mechanik nie jest w stanie określić, ile czasu wytrzyma wtryskiwacz z drugiej ręki. To zależy, jak bardzo jest on wyeksploatowany, ile lat służył poprzedniemu właścicielowi i czy był wcześniej poddawany naprawie.

Często kierowców zaskakuje niemiła niespodzianka, gdy okazuje się, że świeżo po zakupie używanego wtrysku muszą również wyłożyć kolejne koszty na jego podreperowanie, gdyż nie nadaje się do dłuższego użytku. Warto więc dawać jak najwięcej szans aktualnie używanym wtryskom i raz na pewien czas poddać je kompleksowej regeneracji. Takie rozwiązanie zoptymalizuje koszty i pozwoli wykorzystać maksymalnie ten sprzęt, który mamy.